مقالات آرشیو خبر ها
گاهی مؤثر و در كسوت یك ناجیِ و گاهی در قامت یك سوهان اعصاب

گاهی مؤثر و در كسوت یك ناجیِ و گاهی در قامت یك سوهان اعصاب

بلندقامت، تنومند و توانمند در پست هافبك میانی و حمله. اثرگذار در نقش «متزالا»، دارای ویژگی‌های منحصر به فرد به عنوان هافبك باكس تو باكس،

 

فوق‌العاده با استعداد به عنوان وینگر در هر دو جناح، پر سرعت و با شتاب، استقامت قابل اعتنا، توانا در تغییر بازی، دید خوب، موقعیت‌سازی برای سایر هم‌تیمی‌ها،.

 

زمینه‌ساز در گلزنی مهاجمان و از همه اینها بارزتر مهارت و تسلط مثال‌زدنی در دریبل از مهم‌ترین مشخصه‌ها، توصیفات و تمجیدهایی است كه در رسانه‌ها می‌توان در مورد دژان كولوسفسكیِ 20 ساله ردیابی كرد.

 

بار خصایص برشمرده شده در پاراگراف قبلی برای كولو قطعاً بسیار سنگین است. شاید تیم استعدادیابی باشگاه یوونتوس هم بر پایه همین ذكر خیرها، آنالیزهایشان را به این ژنِ مقدونیه‌ایِ متولد سوئد مؤمن شده یافتند.

 

اما ما جماعت بی‌خبرِ هوادارا با تكیه بر همین مدایح در انتظار دیدار با او در تورین بودیم؛ اتفاقی كه بالاخره در اواخر آگوست 2020 محقق شد.

 

با تمام این اوصاف، در نخستین تحلیلِ انتقادی باید پرسید كه آیا در این زمانی كه در رقابت‌های مختلفِ رسمی و دوستانه برای بیانكونری به میدان رفته توانسته اثبات‌كننده شایسته‌ای برای این كوله‌بارِ مالامال از ستایش باشد؟

 

طبعاً بستگی دارد چگونه و از چه نگاهی به ارزیابی كولوسفسكی مبادرت بورزیم.

 

یا در میان دسته‌ای باشیم كه با نخستین نقد، خرده‌گیران را متصف به بی‌انصافی و عدم‌صبوری متهم می‌كنند و اندكِ نمایش‌های امیدواركننده او را به یادمان می‌آورند ویا در زمره غرغروها و ناشكیبایانی قرار بگیریم كه حرف‌هایشان همچون بارانیِ بی‌موقع تنها خیس و گلی می‌كند و زود هم آثارش محو می‌شود.

 

اجازه بدهید موضع و جایگاه استقرارم را با گفته‌ای از روبرتو داورسا مربی سابق او در پارما تببین كنم:

 

كولوسفسكی ستاره‌ای آینده‌دار، سخت‌كوش و دارای ذهنیتیِ در خدمت تیم است؛ من او را با محمد صلاح مقایسه می‌كنم.

 

با اجازه جناب داورسا من اما نه صلاح می‌دانم كولوسفسكی با صلاح قیاس شود و نه صلاح را بازیكنی آنچنانی می‌دانم كه بازیكنی آینده‌دار با او هم‌عیار دانسته شود.

 

كولو گاهی همانی است كه در ابتدای این یادداشت بیان شد و گاهی كاملاً ضد تمام آن ویژگی‌ها. گاهی مؤثر و در كسوت یك ناجیِ جوان و خونسرد و گاهی در قامتِ یك اعصاب‌خوردكن و ناامیدكنندهِ صرف.

 

او در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها ویترینی در حد چند تابلو از افتخارات پاراگراف اول را در یووه به نمایش گذاشته و با وجودِ عملكرد سینوسی و نه‌چندان مطمئنش، همچنان بارقه‌هایی از امید را برای انتظار دیدن شكوفه‌های باغِ پر وصفش را در دل‌های نگران طرفداران بانوی‌پیر باقی گذاشته است.

 

شاید باید در مورد بازیكنانی نظیر كولوسفسكی كمی با احتیاط بود. اگرچه نه الزاماً یك ستاره اما او می‌تواند یك بازیكن با كیفیت و خوب باشد، چیزی قریبِ به هموطن نه‌چندان قدیمی‌‌اش فردریك لیونبرگ. از سوی دیگر نیز بعید نیست در نهایت آنچه قرار بود باشد نشود و نسخه‌ای دیگر از كنت آندرسون شود.

 

ارسالی: حامد وحیدی / جامعه ی مجازی هواداران باشگاه یوونتوس در ایران


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حسین صالحی
حسین صالحی«مدیر سایت»
ارتباط با نگارنده: